פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

ראיון עם שפי בסן CFO תדיראן גרופ

16/10/2012
הגדל

תדיראן גרופ בע"מ היא חברה בת של תדיראן הולדינגס הנסחרת בבורסה בתל-אביב. בעל השליטה בחברה הוא מר משה ממרוד.

החברה פועלת בשתי חטיבות עיקריות. הראשונה, חטיבת החשמל, שעוסקת בעיקר בייבוא ,שיווק, הפצה ומכירה של מוצרי חשמל לשימוש ביתי כמו: מקררים (חלקם מיוצרים בארץ), מכונות כביסה, מייבשים, תנורים ועוד. לצידה, חטיבת המיזוג העוסקת בייבוא, שיווק, הפצה ומכירה של מזגני אוויר, רובם מיובאים על ידה מחו"ל וחלקם המועט מתוצרת המפעל המקומי של החברה .

בנובמבר, 2009 נרכשה חברת תדיראן מוצרי צריכה שעוסקת ביבוא, שיווק והפצת מזגני אוויר תחת המותגים "תדיראן", "אמקור", "טושיבה" ו"קרייר" על ידי קריסטל מכונות ומוצרי חשמל שעוסקת ביבוא, שיווק והפצה של מוצרי חשמל לשימוש ביתי תחת המותגים "קריסטל", "אמנה", "בלומברג", "A.E.G", "דה דיטריש", "קיטשן אייד", "וויקינג", "אמקור", "תדיראן", ו"ספקטרה". בדצמבר, 2010 התמזגו שתי החברות כאמור לחברה אחת בשם "תדיראן גרופ".". רו"ח שפי בסן, החלה את דרכה בחברה כחשבת בקריסטל ולאחר המיזוג, קודמה לתפקיד ה-CFO של החברה הממוזגת.

מהם האתגרים שעומדים בפני תדיראן גרופ בימים אלה?

"בשוק בו פועלת החברה האתגרים אינם מעטים. קיים צורך להתמודד עם שוק תחרותי מאוד, המלווה באווירת צדק חברתי שמחייב מתן מענה רחב ומאידך גם ממוקד, כאשר במקביל יש לבחון את הרחבת פעילות החברה. אתגר זה מחייב הן חשיבה פנים חברתית והן חשיבה חוץ חברתית.

בפן הפנים חברתי יש לבחון את כלל הפעילויות תוך ביצוע התייעלות תהליכית וכלכלית שמחייבת צמצום עובדים והתאמות שכר ותנאים.

בפן החוץ חברתי, יש לבחון את העלויות של כלל הפעילויות החל מהספקים וכלה בלקוחות וגם שם יש לערוך בחינה תהליכית וכלכלית. יש לציין שבתקופה זו נכון לזהות הזדמנויות חדשות שיעצימו את פעילות החברה.

בנוסף, חשוב לזכור, שחובת הנהלת החברה לעסוק יום יום בהון החוזר ובתזרים המזומנים של החברה ולתכנן את שנת 2013".

ספרי על הדרך המקצועית שעשית עד לתפקיד זה.

"לאחר הצבא נרשמתי ללימודי תואר ראשון במנהל עסקים בהתמחות בחשבונאות. בשנה ד' התחלתי לעבוד במשרד רואי חשבון E&Y קוסט פורר גבאי את קסירר ולאחר כשנה התחלתי את ההתמחות. לאחר שנתיים של התמחות המשכתי לעבוד במשרד כשנתיים נוספות. במהלך העבודה במשרד אתה מחליט לעצמך באיזה מסלול לבחור, האם להישאר במשרד רואי חשבון ולהתקדם בהיררכיה, או לעבור לכהן כחשב בחברה ולהתקדם בהיררכיה מסוג אחר. אני בחרתי לצאת ממשרד רואי חשבון ולעבור למסלול של עבודה בחברה. בתום תקופת עבודתי ב- E&Y , בסוף שנת 2001, התקבלתי להיות חשבת בחברת קריסטל מוצרי צריכה בע"מ, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל אביב ועוסקת ביבוא, שיווק והפצה של מוצרי חשמל לשימוש ביתי המובילים בשוק תחת המותגים "קריסטל", "אמנה", "בלומברג", "A.E.G", "דה דיטריש", "קיטשן אייד", "וויקינג", "אמקור", "תדיראן", ו"ספקטרה".. במהלך השנים עשתה החברה מספר רכישות, האחרונה שבהן היתה רכישת תדיראן מוצרי צריכה בע"מ, יבואנית ומשווקת מזגני אוויר תחת המותגים המובילים "תדיראן", "אמקור", "טושיבה" ו-"קרייר", בנובמבר 2009. אז כבר כיהנתי כמנהלת כספים בקריסטל. בתחילה עבדו שתי החברות קריסטל ותדיראן בנפרד והתנהלו בשתי ישויות נפרדות. ב- 31 בדצמבר 2010, בוצע מיזוג בין שתי החברות ובדיוק אז ילדתי את בתי השלישית ויצאתי לחופשת לידה. כשחזרתי מחופשת הלידה ארבעה חודשים לאחר מכן, קיבלתי את תפקיד סמנכ"ל הכספים של החברה הממוזגת – תדיראן גרופ בע"מ".

מהם תחומי האחריות שלך בחברה?

"מחלקת הכספים בחברה אותה אני מנהלת מונה 23 עובדים. תחומי האחריות של המחלקה בכלל וכמובן שלי, כסמנכ"ל כספים בפרט, כוללים אחריות על הדוחות הכספיים – תדיראן הינה חברה ציבורית ועל כן מחוייבת בדיווחים רבעוניים ושנתיים על כל המשתמע מכך ושל הדוחות הכספיים של החברה. בנוסף, תחת אחריותי: הגשת דוחות כספיים חודשיים ברמה מאוד מפורטת, ISOX, אחריות על תזרים המזומנים של החברה, טיפול שוטף מול הבנקים, בניית תקציב החברה, בקרה על תקציב החברה, עדכוני תחזיות שוטפות בהתאם לשינויים שמתרחשים בשוק ובארגון, אחריות על דוחות המבקר הפנימי, דיווחים לרשויות המס השונות, אחריות על כל נושא האובליגו מול לקוחות החברה, טיפול במיזוגים ורכישות. בתחילת השנה, בעקבות המיזוג בין שתי החברות קריסטל ותדיראן, עברנו למערכת מידע אחידה, SAP וכמובן שחלק גדול מההטמעה בתחום הכספים ובתחומים הנושקים לכספים היה בתחום אחריותי תקופה לא מבוטלת לפני ההטמעה וכמובן לאחר ההטמעה. בחינה וייעול של תהליכי העבודה בארגון אשר ברובם נושקים לכספים תוך עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של הבקרה".

מהו האתגר הגדול ביותר שלך כ- CFO ?

"מעבר לכל העבודה השוטפת שאני חייבת לציין, שאינה מעטה כלל ואף מאוד מאתגרת ותחומה באמצעות לוח זמנים צפוף, האתגר הגדול ביותר שלי כ- CFO הוא למצוא עיסקה שתעניין את הבעלים של החברה, תגיע לכדי ביצוע באמצעות רכישה וכמובן תניב לחברה".

מהן לדעתך התכונות החשובות ביותר של מנהל בכיר בארגון גדול?

"לדעתי, מנהל בכיר בארגון גדול צריך להיות בעל יכולת ראייה כלל אירגונית ולא להסתכל רק על חלקתו שלו. הוא צריך להיות סבלני ובעל יכולת הקשבה לעובדיו כי בסוף היום מנהל טוב הוא מנהל שיש לו עובדים טובים, הוא צריך לדעת לעבוד בצוות עם הקולגות שלו ולא להיות סוליסט משום שרק על ידי כך הוא תורם מעצמו לארגון ובעבודה משותפת כאשר כל מנהל תורם מעצמו האירגון מקדם את מטרותיו".

כיצד תורם הארגון שלך לקהילה?

"במהלך כל השנה ובעיקר בתקופות החגים מאוד חשוב לבעלי החברה, משה ממרוד ולמנכ"ל החברה, אבי זמיר, לתרום לנזקקים. לעיתים התרומה מתבטאת בכסף ולעיתים בשווה כסף מתחום מוצרי הצריכה (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכו'). התרומות מתבצעות מול גופים כמו אירגון "לתת", עמותות שונות וכן לעיתים לאנשים פרטיים שפונים אל הבעלים באופן עצמאי. הארגון, הבעלים והמנכ"ל, רואים חשיבות רבה בתרומות אלו".

יש לך תפקיד תובעני מאוד. איך את משלבת את החיים המקצועיים עם שעות הפנאי?

"התשובה מאוד פשוטה – יש לי שלוש בנות, הגדולה בת 7, האמצעית בת 5, והקטנה בת שנה ועשרה חודשים כך שכל חיי נסובים סביב העבודה בעיקר ומה שנותר אם בכלל, נשאב על ידי הבנות המקסימות, הבעל התומך וקצת ניהול של הבית. בשל העובדה שהבנות עדיין קטנות הן דורשות יותר תשומת לב, התפקיד שלי מאוד תובעני מעצם הגדרתו ולכן זמן לעצמי כמעט ואין לי, אבל בלילה מאוחר לאחר שכולם ישנים, אני מקדישה להליכה בת חמישים דקות עד שעה על הליכון בבית ומולו טלוויזיה להפגת השעמום".

עבור לתוכן העמוד