פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

שלומי חגי: "להיבנות מהשטח, לשלוט במספרים ולנווט את האסטרטגיה"

25/06/2017
שלומי חגי: "להיבנות מהשטח, לשלוט במספרים ולנווט את האסטרטגיה" (הגדל)

בראיון לפורום CFO מספר שלומי חגי, CFO סלטיק, על תפקידו בחברה והאחריות שבניהול חטיבה עסקית, בעלת הכנסות בהיקפים גדולים ובפריסה בינלאומית ■ "האתגר הגדול ביותר הוא לא להישאר בנישה אחת, אלא להתאים עצמנו לעולם החדש"

מיכל קורן

שלומי חגי, CFO סלטיק, אחת החברות המובילות גלובלית בתחום שיווק הסלולר (Mobile Marketing) המפתחת מוצרים בעלי נראות גבוהה, מעורבות לקוח ויכולות מוניטיזציה (יצירית הכנסות - מ.ק.), מספר בראיון לפורום CFO כי תחומי אחריותו בחברה נחלקים לשלושה:  ראשית, כל המערך הפיננסי של החברה, העוסקת בתחום המובייל, גיוסי כספים מבנקים ומשקיעים, דוחות כספיים, ניהול תזרים מזומנים ותקציב, דיווחים לדירקטוריון ובעלי המניות (קרנות הון הסיכון JVP ו-AMADEUS וכן משקיעים קיימים ופוטנציאלים כגון: Deutsche Bank, קרן KREOS CAPITAL ועוד), מודלים עסקיים שהחברה מעורבת בהם, עבודה מול רשויות המס בעולם ואופטימיזציה של חברות בנות. אנחנו מתנהלים כחברה ציבורית ונערכים לגידול עתידי באמצעות מיזוגים ורכישות, הנפקה וגיוסי כספים. בעשר השנים שלי בסלטיק, הפכתי לשותף מלא וצמוד למנכ"ל, רונן דניאל ואני מעורב גם בתחום ה-M&A - איתור חברות פוטנציאליות, בדיקת הנאותות, מו"מ עם החברות השונות, וכו'.

"שנית, אני מנהל את כל המערך המשפטי של החברה - דיני עבודה, חוזים עם כל לקוחות וספקי החברה, ניהול הקשר עם עורכי הדין בכל ההקשרים המשפטיים לרבות בנקים, לווים ומלווים וכל המשקיעים שהשתתפו בסבבים השונים.

"בנוסף, נתח משמעותי מזמני ומרצי מוקדש לתפקידי כמנהל חטיבת LIVESCREEN - המפתחת את פלטפורמה, המאפשרת למפעילים הסלולריים שליחת הודעות אינטראקטיביות מבוססות מיקום וזמן אמת, למיליוני משתמשי קצה בלחיצת כפתור אחת, ומייצרת כ-75% ממחזור המכירות שלנו. היא כוללת כ-60 עובדים על פני יותר מ-25 מדינות. אני מרבה לנסוע לחו"ל ולפקח מקרוב על ייצור ההכנסות, ניהול התכנים, פעילות המו"פ וכל תהליכי התפעול. אני מעורב בפתרון משברים אצל לקוחות, בקבלת לקוחות חדשים, בפעילות עם אנשי המכירות וה-GENERAL MANAGERS בכל מדינה להגדלת המכירות והעלאת מספר המשתמשים של החברה בעולם. כ-CFO גלובלי של החברה אני אחראי על ביצוע המשימות עבור כל חטיבות החברה".

מהו האתגר הגדול ביותר שלך כ, CFO המוביל את הפיתוח העסקי בחברה?

"מאחר ועולם המובייל הוא דינמי מאד והחברה מובילה את ניהול התכנים ומתן השירותים בעולם כבר למעלה מעשרים שנה, האתגר הגדול ביותר הוא לא להישאר בנישה אחת אלא להתאים את עצמנו לעולם החדש הכולל לא רק מפעילים סלולריים (OPERATORS), אלא גם יצרני מכשירים (OEMS) ומפתחי אפליקציות. עבורי, האתגר הוא לדעת לעבוד עם אנשי המכירות, המוצר, האופריישיין והמו"פ ולהוביל את החברה עם המנכ"ל קדימה. סלטיק מאוד דומיננטית הן בשווקים מתפתחים והן בשווקים מפותחים עם מאות מיליוני משתמשי מובייל פעילים ומכאן הכוח העצום של החברה להפיץ תכנים ואפליקציות בכל העולם.

"מעבר לכך, סלטיק היא חברת ה-CBC ( CELL BROADCAST) הגדולה בעולם המספקת שירותי מתן התראות להמונים בזמן אמת בגין אירועים קריטיים ואסונות כגון: רעידות אדמה, מתקפות טירור, צונאמי, מתקפות טילים, מפגעי טבע וכו'. בתפקידי כ-CFO אני שותף פעיל בזיהוי הפרויקטים המשמעותיים בעולם וההתקשרויות עם שותפים אסטרטגיים. מדובר על משא ומתן עם ממשלות, מפעילים סלולריים ושותפים".

ספר על ההתמודדות בפתיחת פעילויות במדינות מתפתחות.

"זה נושא שאדבר עליו בכנס השנתי של פורום CFO ביוני. במהלך השנים הקמנו פעילויות בלמעלה מ-25 מדינות בעולם. אנו בסלטיק צמחנו מהמדינות המתפתחות. הצלחנו לחתום על עשרות רבות של הסכמים עם המפעילים הסלולריים המובילים כמו וודאפון, אמריקה מוביל, וימפלקום, MTS, AIRTEL ורבים אחרים. בהודו למשל אנחנו החברה הישראלית השולטת בתחום הסלולר עם חשיפה לכמיליארד משתמשים - 9 מתוך 10 SIM CARDS המופצים בשוק כוללים את הטכנולוגיה שלנו. מלבד הודו לייבסקרין מאוד דומיננטי בדרום מזרח אסיה, אמריקה הלטינית ומזרח אירופה.

"כ-CFO הקמתי יותר מעשר חברות בנות במדינות כגון: הודו, סינגפור, בריטניה, ברזיל, מקסיקו, רוסיה, אוקראינה ולאחרונה בסיליקון וואלי. כאסטרטגיה, פתיחת חברת הבת מבוצעת לפני חתימת הסכמים עם לקוחות ושותפים אסטרטגיים, כשהמסה של הפעילות מחייבת הקמת יישות משפטית וכן למניעת חשיפת המס המקומית. בכל המקרים ביקרתי פיזית באותן מדינות, נפגשתי עם רו"ח ויועצי המס המקומיים, סייעתי בגיוס העובדים המתאימים, איתרנו משרדים ויצרנו את התשתית לפעילות הנדרשת. הניהול העצמאי וההקמה המקומית חסכו מאות אלפי דולרים לארגון. בנוסף, חלק מההתמודדות הוא עם תרבויות שונות – ההודים, למשל, בירוקרטיים מאד, ופעם אחת אף התבקשתי לחתום על מסמכים בטביעת אצבע. יש מדינות שצריך להתנהל בהן לפי דרישות מקומיות ואנו תמיד בוחרים בדרכים המקובלות החוקיות לביצוע הפעולות. חשוב לעבוד עם שותפים מקומיים שיאפשרו לעמוד בסטנדרטים הבינלאומיים. בחלק מהמדינות המתפתחות, למשל אינדונזיה, יש בעיה לעבוד פורמאלית עם ישראל, ולמרות שלקוחות ידעו את זהותנו האמיתית, פעלנו שם באמצעות חברת בת אנגלית או סינגפורית שהסוותה את זהותנו".

מהו הפרויקט הגדול הבא של סלטיק?

"להמשיך בהקמת ארגון גלובלי מצליח בעל מאות מיליוני משתמשים פעילים המפיץ תכנים למשתמשים על פי העדפותיהם בכל מדינה. אסטרטגית הגידול של החברה נשענת על חטיבת START – הצומחת במהירות. סטארט הינו מסך פתיחה מתקדם למכשירי אנדרואיד, המאפשר ללקוח ניווט יעיל ומהיר בתוך מגוון האפליקציות הקיימות במכשירו, ישירות ממסך הפתיחה. בנוסף, המוצר מאפשר חווית תוכן ייחודית ומגוונת המותאמת עבורו באופן ממוקד. תוך 3 שנים, סטארט כבר חצה את רף 50 מיליון ההורדות, יש לו 15 מיליון משתמשים פעילים חודשיים והוא מייצר MRR ( Monthly Recurring Revenue מ.ק.) משמעותי מאוד שהולך וגדל.

החטיבה מייצרת גם את START MAGAZINE שהינו פלטפורמת מוניטיזציית תוכן עבור מפתחים ויצרני מכשירים, המספקת תוכן איכותי, מספקיות תוכן מובילות, בשילוב עם מודעות פרסומיות אשר ביכולתם לשלב בתוך האפליקציה שלהם על מנת להגביר את הנראות, יכולת הגילוי ותנועת המשתמשים ובזכות זאת למקסם engagement של המשתמשים ומוניטיזציה. המטרה היא להמשיך ולהגדיל את ההכנסות בכל קווי המוצרים שלנו, תוך כדי אימוץ מתמשך של טכנולוגיות חדישות ותהליכים עדכניים.

במקביל, אנו רואים צורך הולך וגובר של מדינות ברחבי העולם להקים מערכות התראה המוניות ולשפר את הקיימות. סלטיק פעילה מאוד בתחום זה וכבר התקינה את מוצריהם במדינות כמו טייוואן, פיליפינים, צ'ילה, ורבות אחרות".

יש לך עצה טובה עבור CFO?

"מאוד חשוב להיבנות מהשטח, לשלוט במספרים ולנווט את האסטרטגיה. להיות איש כספים הבקיא במספרים לפני הכל ומעורה בכל מה שקורה ברמה הפיננסית הכי טוב ולפני כולם. משם, להתפתח אסטרטגית ולהיות מעורב לעומק בכל מה שמתרחש בארגון ולהוות פונקציה אסטרטגית, האמונה על הובלת הארגון ליעדיו בצורה הטובה ביותר ובשיתוף פעולה מלא עם ה-CEO והנהלת החברה.

"חשוב לעבוד עם צוות חזק שיפנה ל- CFO זמן למשימות האסטרטגיות המשמעותיות ולהיות מנהל טוב, מנהיג היודע להוביל את העובדים לביצוע המשימות. למזלי, אכן התברכתי בצוות כזה המפנה אותי מהמשימות השוטפות. חשוב גם להיות גלובלי - לא להתנהל מהמשרד בשיחות ועידה. לצאת לשטח ולהכיר את השווקים, ללמוד את חוקי המס המקומיים והעולמיים במדינות בהן החברה פעילה, להתעדכן בשינויים החשבונאיים בארץ ובעולם, להיפגש עם לקוחות, ללמוד תרבויות, להבין את הדברים ואז להתמודד עם אירועים שקורים בכל מדינה וחברת בת בצורה האופטימלית ולצד היועצים הנכונים".

שתף אותנו באבני הדרך של הקריירה שלך.

"התחלתי כחשב בקבוצת MTS הנסד"קאית ומשם הפכתי ל-CFO של החברה. ב- MTS למדתי את כל החשיפות לנסד"ק והגיוסים בה - עבדתי מול כל הגופים הפיננסיים והמשקיעים בשוק. לאחר מכן, שיניתי את סביבת העבודה שלי כ- CFO בתחום הפיננסי ועברתי לחברות שעובדות מול קרנות הון סיכון והתמקדתי בשווקים מתפתחים. כעבור מספר שנים עם הגידול במעורבות העסקית שלי בחברה, הציעו לי לנהל חברת בת של סלטיק ברוסיה. במשך חצי שנה ניהלתי חברה של 40 איש במוסקבה ומזרח אירופה בצורה עצמאית ומשם במעבר טבעי עברתי לתפקיד ה-CFO שהוא גם מנהל אסטרטגי ולנהל את חטיבת ה- LIVESCREENS. מבחינתי ,שלבי הקריירה שעברתי עד כה הם הכנה וחשיפה שלי במטרה להפוך ל-CEO בתעשייה".

עבור לתוכן העמוד