פורום מנהלי כספים ראשיים CFO
אננס

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל
גליון

פרטי התקשרות

בר כוכבא 23, בני ברק, 5126002

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

סולומון: "מורכבות האופציות לעובדים מחייבת פתרון טכנולוגי ואנושי"

סולומון: "מורכבות האופציות לעובדים מחייבת פתרון טכנולוגי ואנושי" (הגדל)

 

ניהול האופציות לעובדים הולך ונעשה מורכב, והצורך בפתרונות טכנולוגיים ובתמיכה מדויקת וראויה עולה, יחד עם דרישות עובדי ההייטק לתגמול מסוג זה. שוחחתי עם רונן סולומון, מייסד ויו"ר אלטשולר שחם בנפיטס על האתגרים, הסיכונים והפתרונות.

 

כנרת בן אשר

 

נשמח לשמוע על ניהול אופציות ונאמנויות היום: איפה החשיפות, הסיכונים לעומת הסיכויים והמיקסום?

 

"תגמול מבוסס מניות הפך להיות דבר שבשגרה של כמעט כל חברה (אפילו בחברות תעשייה מסורתית). החברות מנסות כל העת ליצר מנגנונים מקוריים שייצקו ערך ותוכן במנגנון התגמול. אני עדיין מאמין שתכניות האופציות הקלאסיות הן התשובה הנכונה והעדיפה על פני מנגנונים מורכבים יותר.

"יתרון גדול הוא שהרשויות בישראל מכירות בחשיבות של תגמול מבוסס מניות (לדוג' האישורים הניתנים באקזיט). יחד עם זאת, מדובר בסעיף מאוד מצומצם בפקודת מס הכנסה, ויש הרבה רולינגים, והמון פרקטיקה שיש להתמצא בה. הדבר יוצר תלות במייצגים וכן יתרון נוסף לנאמנים מקצועיים אשר יודעים מתי להניף דגל ולהוביל את הלקוח. לזכות רשות המסים ייאמר שהיא מתקשרת עם החברות וחורטת על דגלה להבין את צרכי השוק ובצע את ההתאמות הנדרשות דבר המצריך נאמן מקצועי ומעורב.

 

מה שונה מהתקופה שבה הקמת את החברה?

 

"נוספו חוזרי מס הכנסה רבים ולנו יש תוכנה אינטרנטית מתוחכמת המאפשרת לנו להציף בעיות מבעוד מועד.

עם אלו אתגרים מתמודדים החברות בעולמות נאמנות?

"עולם הנאמנות הוא למעשה רק נדבך אחד בעולם ניהול תכניות הטבה. עולם זה כולל שירותי נאמנות, שירותי אדמיניסטרציה של דאטה-בייס לניהול האופציות של העובדים, על כל המורכבויות שנוצרות עם הזמן ועם הגלובליזציה וכן  חישוב ההוצאה החשבונאית. בהתאם, בנפיטס פיתחה מערכת מתוחכמת המאפשרת ללקוחותינו לקבל מעטפת שלמה של השירותים האמורים.

"ספציפית בתחום הנאמנות, ישנם מספר אתגרים: קיימות דרישות סף שיש לעמוד בהן על מנת ליהנות מההטבות הגלומות בס' 102 לפקודה. למשל, יש לנהל פול (Pool) כדי להבטיח הקצאה מתוך מאגר קיים, , יש לקבל החלטות מיסוי (למשל רולינג תיאום דיבידנד), יש לעמוד במועדי ההפקדה בידי נאמן, יש לבצע חישובי מס מדוייקים תוך התחשבות ברולינגים ספציפיים למשל חישוב מט"ח או חישוב שקלי,  יש להקפיד על ניהול מסד הנתונים בצורה מדויקת כדי להבטיח שעובדים יממשו רק מה שמותר להם ובמועדים שמותר להם ועוד

אחד הכלים הכי חשובים ל-CFO הוא זמינות ודיוק המידע, איך ניתן לייצר שקיפות ומענה מהיר ומדויק לחברות?

"אנו עושים שימוש במערכת ייעודית לניהול אופציות לעובדים ונותנים דגש ביחס אישי צמוד של מנהל התיק מול הלקוח, הכל כדי להבטיח זמינות ודיוק של המידע ולעמוד בדרישות החוק. המערכת עורכת שורה של בדיקות לוגיות שמטרתן להניף דגל מקום בו צריך, ואף שולחת תזכורות אוטומטיות כדי לעזור ל-CFO לעמוד בלוחות הזמנים הקפדניים של ס' 102. ישנו מיכון כל חישובי המס תוך התחשבות בשערי המרה, מדדים ונתוני מניה וכן תמיכה ברולינגים מיוחדים. למערכת ממשק חדשני באתר למנהלים, שניתן להתחבר אליו 24/7 על מנת להוציא כל דו"ח שקשור בעולם האופציות ואף יצרנו בממשק אפשרות לדווח על שינויים בתכנית שלא על ידי מיילים חיצוניים והעמדנו לרשות המנהלים בחברות dashboard עם כל נתוני ההקצאה כך שיוכלו לקבל תמונה כוללת של ניהול התכניות (לרבות ניהול פול, מועדי ווסטינג, מימושים וכו).

אנחנו נותנים מעטפת שלמה וחוסכים לחברה את הצורך ללמוד את התוכנה, ליישם אותה בפועל ולעקוב אחרי העדכונים שלה. 

 

איך ליווי אופציות בנאמנות נכונה הוא כלי להטבה משמעותית עם העובדים?

 

"במסלול עם נאמן, ההטבה היא בשיעור המס (שהינו נמוך מהמס השולי שבתלוש) וגם בעיתוי המס (נדחה עד למפגש עם כסף). כדי לסבר את האוזן, הפערים הם 25% מס בחברות פרטיות לעומת 50% ועוד רכיב של ביטוח לאומי ומס בריאות. במדינות אחרות בעולם לעיתים המיסוי כבר מגיע בעת ההבשלה.

 

מהם האתגרים העיקריים להם אתם נערכים במענה לחברות?

"התפיסה שלנו היא להגיע למקום שבו החברה תוכל לקבל מספק שירותים אחד, ניהול כולל ומלא של כל מה שקשור בתכניות תגמול לעובדים ובכלל זה שירותי פריסה חשבונאית ושירותי התחשבנות בין חברתית באמצעות מערכת אוטומטית העומדת בדרישות משרדי רו"ח הגדולים. כך חברה תוכל לקבל את כל השירותים במקום אחד ללא פיצול השירות בין כמה ספקים או ניהול חישובים מורכבים בעבודה ידנית.

"יצרנו כלי מחשובי פשוט למנהלי ה-HR בחברה כך שיוכלו בזמן אמת ובנוחות לכמת את ההטבות שקיבל העובד בתחום האופציות. כמו כן יצרנו אתר מותאם מובייל חדש וידידותי למשתמש/לעובד שקיבל את האופציות ורוצה לממש אותן, מתוך הבנה וידיעה שמדובר בפעולה שאינה תדירה ולכן האתר צריך להיות ידידותי, כאשר לרשות העובד כל המידע בדבר האופציות שלו לרבות המסמכים הרלוונטיים.

"כן, קיים מענה לחברות פרטיות גדולות בניהול כל תהליך עסקאות הסקנדרי שצוברות תאוצה.

 

האם אתם מזהים טרנדים בתנאי שכר והעסקת עובדים?

"בשנים האחרונות אנחנו רואים כי חלקו של התגמול מבוסס מניות כחלק מהשכר של העובדים בחברות ה-Startup גדל. העובדים מגלים יותר ידע ועניין בתנאי האופציה ורוצים להבין את החשיבות ואת הפוטנציאל שבקבלת תגמול מבוסס מניות. בעבר שכר של מתכנת בסטארט-אפים היה קרוב לשכר של חברות הענק, היום רואים בסטארט אפים גידול של רכיב האופציות הבא על חשבון השכר. כנגזרת, אנו עדים לריבוי עסקאות סקנדרי ואפילו כבר בסבב B."

עבור לתוכן העמוד