פורום מנהלי כספים ראשיים CFO
אננס

כניסה לחברים רשומים

  שכחתי סיסמא
קשרי ממשל
גליון

פרטי התקשרות

בר כוכבא 23, בני ברק, 5126002

טלפון: 03-5104555

פקס: 03-5170918

mr@cfo-forum.org

השינוי הפך להרגל

1/10/2020


שינויים דרמטיים בשוק אירעו בתקופת הקורונה, והשפיעו על ההפרשות לקרנות הפנסיה. גיא קריגר, מנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, מתאר את השפעות המשבר. קריגר מתייחס לניהול כ"א במהלך המשבר, עבודה בתוך שוק חדש בו האבטלה לגיטימית, השפעות המשבר על קרנות הפנסיה, והשפעות חיוביות של המשבר על ניהול החברה.
רותם לוי


שינויים בניהול כ"א בעת המשבר – מעבר לעבודה מהבית
"בשיא המשבר חשבנו שנכון לקבל החלטות קצרות. דברים השתנו לנו מול העיניים, גם דברים שמחליטים ליום המחרת לא תמיד היו ברורים בזמן אמת. למשל, העברת אלפי עובדים לעבודה מהבית – היינו ערוכים לעבודה מהבית בהיקפים משמעותיים, אבל לא עד רמת אחרון העובדים כולם, ותשתיות האינטרנט בישראל היו סוג של תעלומה. הדבר המתבקש לעשות הוא הכפלת ה-PRI – ציר האינטרנט המקשר את המחשבים המרוחקים למערכות הליבה של החברה. אנשים עבדו היטב מהבית וידענו בכל רגע נתון כמה משתמשים מחוברים, אפילו כשהיו יותר מ-2000 בו זמנית. היתה איטיות מפעם לפעם, אבל לא מעבר לזה. זו הייתה הפתעה לטובה."

 

עבודה בתוך שוק חדש – שינויים במשק והשפעתם על גיוס כ"א לחברה
"כתפיסת עולם אנחנו מנסים לשדר למשק הישראלי, לעובדים, ללקוחות לספקים, שאנחנו בחזרה לצמיחה. חזרנו לגייס עובדים. במציאות הנוכחית קשה לגייס, לא רק עובדי הייטק אלא גם תפקידי כלכלן מתחיל. אחת הבעיות המרכזיות היא התמיכה הממשלתית במובטלי הקורונה – הבטחת דמי אבטלה עד יוני 2021, אבל זה לא רק זה. יש אופן אחר של התנהלות, אנשים יושבים בבית. גם זו הפתעה.

 

"הצבירה בקרן הפנסיה בסוף יולי כבר מעל הצבירה שהיתה בדצמבר 2019, רק שיש לזכור שהצבירה כוללת גם פרמיות שהופקדו ב-2020. נתוני אוגוסט ממשיכים להשתפר ברמה המשקית, להערכתנו. אנחנו מאד רגישים לשוק ההון בחסכון הפנסיוני. עם זאת, קשה להעריך כיצד השווקים ינהגו בהמשך.
"יש 9 קרנות פנסיה בישראל. בבחינה של 12 החודשים האחרונים מאז אוגוסט 19, רואים שאין התרסקות בהפקדות. בהערכה זהירה נכון לעת הזו, בניגוד למה שמספרים לנו פה ושם, לא רואים משק בהתרסקות. שוק הפנסיה ב-15 השנים האחרונות צמח הרבה יותר מהמשק כולו, בכ-10% בשנה. מטבע הדברים ב-2020 קצב הצמיחה נמוך יותר.
"זה נראה מאד שונה ומאד מפתיע ביחס לכל תחזית, ואני לא יודע לחזות איך זה ימשיך מפה.
"יש בישראל שלושה משקים –ההייטק, משק מעמד בינים ומשק שכר המינימום ומתחת לו. ההייטק נמצא בסופר צמיחה. משק מעמד הבינים נראה במצב סביר. במשק שכר המינימום יש ירידה חדה בהפקדות, שאינן מלאות גם בימים כתיקונם. אז יש אבטלה במשק, שמשתנה מחודש לחודש, וסביר להניח שהכלכלה השחורה פורחת. זה לא דומה למה שחשבנו שיהיה, אפילו בתוך משבר הקורונה."

 

השפעת המשבר על קרנות הפנסיה
"פעם היה שוק חסכון ארוך טווח שהיה ברור מאד. פנסיה, קופות גמל לחסכון וקופות ביטוח מנהלים. בעשור האחרון נעלם בהדרגה שוק הגמל הקלאסי (קיימות חלופות אחרות, של הפקדות לצרכי הטבות מס, בשוק הגמל) ואח"כ התעמעם גם שוק ביטוח המנהלים, והיום יש שוק אחיד של פנסיה. אני לא חושב שזה טוב לעם ישראל שאין מוצרים תחליפיים שמתחרים ישירות ביניהם.
"בהסתכלות של שנה אחורה, בחנו את הניודים בין המוצרים התחליפיים לכאורה – מוצר ביטוח המנהלים יקר יותר, והבטחת המקדם שהצדיק אותו כבר לא קיימת, ולכן יש ניודים מביטוח מנהלים לפנסיה. זו מגמה שתלך ותגבר אלא אם יחזור מוצר ביטוח

 

המנהלים כמוצר תחרותי אמיתי.
"בקופות גמל, מוצר יקר יותר מפנסיה באופן אבסורדי למדי, דווקא רואים מגמת ניוד הפוכה - מפנסיה לגמל. זו מגמה שקשה להסביר אותה.
"בקרן הפנסיה יש 30% אג"ח מיועדות. בתוך המשבר ראינו שעדיין יוצא כסף מפנסיה לכיוון הגמל. משונה להוציא את הכסף ממוצר שיש בו סבסוד ממשלתי לתשואה למוצר מתחרה נטול סבסוד, בתקופת משבר.
"בשיא המשבר הקפדנו שכל תזוזה שעמית מבקש לבצע, תבוצע ב-SLA הרגולטורי ואפילו מהר מכך.
"המקום הכי מפחיד הוא הפדיונות. עם תחילת המשבר, הואטו הפדיונות מאד, זה לא היה מסיבות טכניות. כאמור, אנחנו היינו ערוכים לתשלומי פדיונות בהיקפים גדולים. אנשים לא משכו את הכסף. מי שיצא לחל"ת באפריל, עוד היתה לו משכורת. אז אולי ביוני היינו מצפים לראות משיכות – אבל לא. גם בסוף יולי עוד לא הגענו למשיכות הממוצעות של ינואר-פברואר. אפילו שמבחינת גובה התשואה כבר החזרנו את מה שירד במשבר. בעיתונות כתובים כל מיני מספרים על כמות המובטלים, אולי נראה את המשיכות בהמשך באיזשהו עיכוב. בכל מקרה, זו תעודת בגרות לציבור הישראלי.
"מוצרים פנסיוניים מחייבים מגע אישי. אף אחד לא קם בבוקר ורוצה לטפל בפנסיה שלו. למדנו שאין תחליף למגע האישי. באחת באה המגפה וגרמה לאי אפשרות לפגוש פיזית את העמיתים. אז נולד הזום וכאן באה עוד הפתעה. החבר'ה מה-IT רצו שנעבור לכלי אחר, אבל אני חשבתי שנכון יותר להיפגש עם לקוחות בזום כי זה מה שעם ישראל הכיר. אבל לא, אנשים התרגלו מהר מאד לכלי החדש. גם הפרדיגמה על אנשים לא טכנולוגיים, נשברה."

 

השפעות חיוביות של משבר הקורונה על ניהול החברה
"המשבר רק הוכיח עוד יותר כמה חייבים דיגיטציה. לגיוס לקוחות חדשים, לפדיונות אם יש צורך, לשיח עם הלקוחות. זאת בתוך החל"תים, ירידה ל-80% משרה. כל החלומות שלנו למיכון של 2020 – עלו והתממשו תוך שלושה חודשים. והכל בתקציב, בזמן ובתכולה מדויקים. עוד הפתעה.
"להערכתי אין מהמקום הזה דרך חזרה, במובנים רבים לטובה."

 

עבור לתוכן העמוד