פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

ראיון עם דרור מורן CFO אלון החזקות בריבוע כחול

"היום אנחנו מפתחים תחום חמישי, תחום התקשורת. יש לנו שליטה בעיתון יומי ואחזקות בתחנות רדיו. במקביל קיבלנו רישון מפעיל סלולרי וירטואלי, שאנחנו מתכוונים להשיק בעתיד ללקוחותינו."
29/06/2011

איך הגעת לתפקיד הנוכחי שלך?

"למדתי ראיית חשבון. כיוונתי את עצמי יותר לתחום הכספים והניהול, ופחות ללהיות רו"ח במשרד. כשסיימתי ללמוד, עשיתי את ההכרחי: עבדתי במשרד קטן-בינוני, ואחר כך במשרד גדול – ארנסט אנד יאנג. התיק המרכזי שטיפלתי בו בתקופת הביקורת היה הקו אופ.

"התמזל מזלי והגעתי לקשר עם הריבוע הכחול בתור מנהל התיק בשנת 1995, השנה שבה הקו אופ הונפק לציבור בניו יורק. המעבר היה משמעותי מאוד: מרשת מזון בבעלות ארבעים אלף בעלי מניות שהמנכ"ל שלה היה יעקב גלברד והיו"ר בני גאון ז"ל – לחברה ציבורית. ביצענו הנפקה מוצלחת בארה"ב שהניעה את החברה שנות אור קדימה: מקואופרטיב לחברה מדווחת בבורסה של ניו יורק.

"כל זה השליך על החברה. קו אופ הפכה להיות חברה שמכינה דוחות בעצמה ומדווחת רבעונית. החברה הבינה מהר שהיא חייבת לחזק כוח אדם. באופן טבעי, עברתי לחברה בתור חשב. הקמתי ובניתי פה את כל מערך הדווח. עם השנים התקדמתי לתפקיד של סגן סמנכ"ל כספים ברבוע הכחול, פחות או יותר בתקופה שקבוצת אלון רכשה את החברה. בשלב מסוים אפילו עזבתי ליותר משנה והלכתי להיי-טק. ביולי 2006 חזרתי לתפקיד CFO.

"חזרתי לרשת קמעונאות מזון שהחזיקה ב-50 אחוז ב-B קמעונאות. בחמש השנים האחרונות הייתי חלק מהתהליך של בניית התאגיד הענק אלון החזקות בריבוע כחול: השלב הראשון היה פיצול של חברת הנדל"ן והנפקתה בבורסה (גיוס של 900 מיליון שקל בהון וחוב). מאז אני משמש גם כ-CFO של חברת הנדלן. בהמשך השלמנו את הרכישה של חברת B, כולל רכישות שהיא ביצעה כמו נעמן וורדינון. ככה נוצר ענף ה-non food.

"בדרך עשינו רה-ארגון וריכזנו את כל פעילות קמעונאות המזון בחברה אחת. ב-2010 הושלם תהליך רכישת דור אלון. וכך נוצרה רשת הקמעונאות הגדולה בישראל שפועלת בתחום המזון, ה-non-food, הדלק והנדל"ן.

מהם תחומי האחריות שלך בארגון?
"דיווח כספי, ניהול כספים, טיפול במבנה ההון של הפירמה, קשרי משקיעים ועוד. בין יתר התפקידים שלי בקבוצה אני גם מנכ"ל מועדון הלקוחות You".

מה נותן מועדון הלקוחות לקבוצה?
"שם המשחק בקמעונאות הוא נאמנות ויצירת ערך עבור הלקוח. המועדון יוצר סינרגיה בין הפעילויות השונות של התאגיד, וממנף פעילויות כמו מכירות מזון לכדי התאמת מוצרים אחרים ללקוח. המטרה שלנו היא ליצור עוד ועוד ערך עבור הלקוחות שלנו, ומועדון הלקוחות, שיש בו כבר מיליון חברים, עוזר לנו לבצע את זה. המועדון מאפשר לנו לא להתעסק במכירות אלא בלקוחות, להציע להם כמה שיותר ערך באמצעות הצלבת הפעילויות השונות, ומאפשר לנו לתפוס נתח גדול בסל הצריכה של הציבור.

"היום אנחנו מפתחים תחום חמישי, תחום התקשורת. יש לנו שליטה בעיתון יומי ואחזקות בתחנות רדיו. במקביל קיבלנו רישון מפעיל סלולרי וירטואלי, שאנחנו מתכוונים להשיק בעתיד ללקוחותינו".

איך אתה רואה את תפקיד ה-CFO בארגון?
"ה-CFO חייב להיות מצויד בראייה עסקית רחבה. הוא חייב לראות לרוחב וממעוף הציפור. CFO צריך להיות מחובר לעסק. לא לעסוק בתיעוד אלא לקחת חלק בתהליך. הוא צריך להיות מחובר לאסטרטגיה ושותף לעיצובה וקביעתה. CFO הוא היחיד מבין מנהלי הקבוצה שחייב לראות את כל היבטי הארגון, ולעשות את החיבור ביניהם.

מה האתגרים הגדולים אלון החזקות בריבוע כחול?
"בתור הקבוצה הקמעונאית הגדולה בישראל, אנחנו נמצאים בשווקים תחרותיים מאוד. אנחנו מחויבים להמשיך ולבנות את הקבוצה כמובילת שוק הקמעונאות בישראל. בעבר פרצנו דרך בשווקים שונים. היינו הראשונים בתחום ה-hard discount כשהקמנו את רשת סופר סנטר. פרצנו את תחומי התדלוק העצמי וחנויות הנוחות. אנחנו מחויבים להמשיך לחדש ולהוביל את השוק, כך שיאמץ את החדשנויות שלנו".

מהי המדיניות הירוקה בה נוקט אלון החזקות בריבוע כחול?
"הריבוע הכחול מפעיל כבר הרבה שנים פרוייקט "חכמים בריבוע" בשיתוף משרד החינוך, פרוייקט זה מחנך לצרכנות נכונה. בנושא הירוק אנו היינו חלוצים במספר תחומים, בין היתר אנו בנינו את סניף הסופר הראשון הירוק במדינת ישראל, החל מחומרי הבנייה ממנו בנוי הסניף, וכלה בגז המזגנים, וחמרי הניקוי המתכלים בהם משתמשים בסניף."

מהי מדיניותכם בנוגע למכוניות ירוקות?
"מאחר ואנו קשובים מאוד לנושא איכות הסביבה ולנושא הירוק , נכנסו בימים אלה לפיילוט של מספר רכבים שיונעו באמצעות גז, ואנו בודקים את השימוש בהן הן מבחינה כלכלית והן מבחינה פיזית."

ספר על התרומה שלכם לקהילה.
"הקבוצה מעניקה מהניסיון והידע שצברה ותורמת אותם לקהילה. העשייה מתמקדת בתחום החינוך מתוך כוונה לחנך בני נוער שהם צרכנים נבונים ואחראים וכך גם אזרחים אחראים.

"תוכנית הדגל שלנו, 'חכמים בריבוע', מכשירה את צרכני העתיד להבין את חשיבות הצרכנות האחראית הטומנת בחובה ערכים כגון אזרחות, שמירה על איכות הסביבה, איכות המוצר ואיכות השירות. ערכים אלה מובילים וימשיכו להוביל את מדיניותה ופעילותה של רשת הריבוע הכחול.

ולסיום, מה אתה עושה כשאתה לא עובד?
"עד הגיוס תכננתי להיות שוער כדורגל. כשהתגייסתי הבנתי שאצטרך לוותר. היום אני מקדיש את רוב זמני הפנוי למשפחה. כשיש זמן, אנחנו גם מרבים לשחק כדורגל וכדורסל, וגם לצפות באירועי ספורט".

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד