פורום מנהלי כספים ראשיים CFO

גם CFO וגם מנכ"ל - ראיון לרגל קבלת אות הוקרה עם דרור מורן CFO הריבוע הכחול

5/01/2011
הגדל

אות הוקרה של פורום CFO לשנת 2010 לדרור מורן

דרור מורן מחזיק בכמה כובעים. הוא סמנכ"ל הכספים של אלון החזקות ברבוע הכחול - זרוע הקמעונאות בישראל של קבוצת אלון, סמנכ"ל הכספים ברבוע כחול נדל"ן – זרוע הנדל"ן של הקבוצה ומנכ"ל מועדון הלקוחות YOU - מועדון לקוחת שחברים בו נכון להיום כ- 900 אלף איש.

מורן מלווה את החברה עוד מהשלב בה הייתה החברה קמעונאית מזון בלבד שמאוגדת כקואופרטיב. "יש לי הכרות רבה וארוכת שנים עם הקבוצה. כבר במהלך עבודתי כמנג'ר במשרד ארנסט אנד יאנג ניהלתי את תיק הקו–אופ. בשנת 96 כשהקו-אופ העביר את פעילות הקמעונאות לחברה בשם רבוע כחול ישראל והונפק בניו יורק ליוויתי את החברה בתהליך ההנפקה. לאחר כשנה הצטרפתי לקבוצה כחשב והגעתי תוך תשע שנים לתפקיד סמנכ"ל הכספים. ההכרות שלי עם פעילות הקבוצה היא ארוכת שנים ומנקודות מבט שונות.

בכובע השני שלו משמש מורן כ-CFO של רבוע כחול נדל"ן כשגם אותה הוא מלווה מיום הקמתה והיה גורם דומיננטי בכל התהליכים שעברו עליה. "עם כניסתי לתפקיד סמנכ"ל הכספים של רבוע כחול באמצע 2006 בוצע מהלך אסטרטגי של פיצול פעילות הנדל"ן לחברה  נפרדת וכך הוקמה רבוע כחול נדל"ן. התהליך הסופי של הפיצול הסתיים בשנת 2009 והיום יוזמת החברה פרויקטים נדל"נייםמשל עצמה כשהפרויקט המתוקשר ביותר שלה הוא פרויקט השוק הסיטונאי בתל אביב, "פעם במאה שנה" - פרויקט משותף לנו ולחברת גינדי".

גם את ההכרות שלו עם שוק ההון רתם מורן לטובת זרוע הנדל"ן של הקבוצה "רבוע כחול נדל"ן גייסה ב-2006 כ- 900 מיליון שקל ובמשך השנים גייסה עוד 800 מיליון. בסך הכל גייסה החברה 1.7 מיליארד שקל. זה לא היה פשוט וחייב הכרות עמוקה של החברה עם המשקיעים, שקיפות וכמובן אמון רב. הניסיון והידע שנצבר בקבוצה מאד עזר לנו בזה", אומר מורן בראיון לרגל קבלת אות ההוקרה של פורום  CFO לשנת 2010.

מנהל הכספים בקמעונאית מזון הוא תפקיד מסובך – אין מקום לטעויות.

נכון, בתחום קמעונאות המזון שולי הרווח התפעולי נעים סביב ה-4% ולכן אין לנו מקום לטעויות. הכל צריך להיות מתוכנן ומדויק. זה נכון גם לגבי ניהול תזרים המזומנים, ניהול החוב וניהול מערכות היחסים מול הספקים והלקוחות. ברשת כמו שלנו ה-CFO חייב להיות חלק מהניהול האסטרטגי והטאקטי.

עד כמה מרכזית פעילות מועדון הלקוחות ברשת?

הפעילות השלישית שלי בקבוצה היא כמנכ"ל מועדון הלקוחות YOU. הפעילות הזאת התפתחה מאד בשנה האחרונה עם השקת המועדון מחדש תוך גיוס לקוחות בכרטיס מועדון לצד כרטיס האשראי עד כדי שבראש השנה האחרון מבצע הדגל של הרשת היה עבור לקוחות YOU. זה הצריך אומץ של הרשת לתת את ההטבה המרכזית לחברי המועדון שלה בלבד ולא לכלל הציבור, אבל זה מצביע על המרכזיות שלוקחים חברי המועדון בפעילות שלה. הצלחנו לגרום לרשת להבין שמועדון הלקוחות הוא כלי שיווקי מרכזי שלה.

איך אתה רואה את עבודת ה CFO במגוון הרחב של הנושאים שבהם אתה מטפל?

אין ספק  שעבודת ה-CFO, בקבוצה מורכבת כמו שלנו, מאתגרת ביותר. הקבוצה עברה תהליכים משמעותיים מאד, דבר שחייב, מהלך של בניית תכנית אסטרטגית ויישום שלה בכל החברות השונות בקבוצה. זאת בנוסף לעבודה השוטפת של CFO שכוללת את הדיווחים והבקרה. צריך לזכור שאנחנו פועלים בשוק תחרותי מאד עם מתחרים חזקים מאד ולכן העבודה כאן היא קשה, יום יומית המצריכה להיכנס לפרטים ובמקביל להרים את הראש מפעם לפעם ולהסתכל קדימה.

"ברמה האישית הכל קרה לי מהר" מספר מורן "כשהגעתי, בחור צעיר בן 30 למערכת גדולה כמו קבוצת אלון לא חשבתי שתוך 9 שנים אתמנה לתפקיד סמנכ"ל הכספים שלה, והנה עוד מעט, בגיל 43, אני כבר 5 שנים בתפקיד סמנכ"ל כספים של אחד מהקונצרנים הגדולה במשק" מסכם מורן.

עוד בנושא זה

עבור לתוכן העמוד